Soraya M.

Jag och Celina satt nyss och kollade på en film, "The stoning of Soraya M". Jag har bara snabbspolat igenom denn förut för jag inte vågat titta. Men idag så blev det av. Jag satt däremot och gömde mig lite bakom en kudde när jag kände att det behövdes.
 
Filmen handlar om en 35 årig kvinna i Iran. Hon har en man och 4 barn och de bor väldigt fattigt. Hennes man ville istället gifta sig med en 14 årig flicka, och hade då därför inte råd att ha 2 familjer. Så han spred falska rykten i byn att hon hade varit otrogen mot honom. Vilket är olagligt för en kvinna. 
Därför beslutar sig "regeringen" att hon ska stenas till döds.

Jag hade en klump i magen och kände ilska genom hela filmen. Jag förstår inte hur världen kan se ut såhär.
Kvinnor i dessa länder har inget att säga till om. Ingenting alls. Och det gör mig så jävla förbannad. Män kan säga och göra vad som helst, medans kvinnorna går med sina burkor och tittar ner i marken rädda att möta en mans blick. 
Denna värld vi lever i är sjuk. Jag är så tacksam att jag är född i Sverige, att jag har rätt att tro på vad jag vill, att jag har ett jobb, att jag får välja vem jag vill gifta mig med, att jag har vänner och att jag har friheten. För det har inte de kvinnor som bor där nere. Dom har inte rätt till någonting. Inte ens till sin egen kropp. 
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Jag har så mycket att säga om det här, men samtidigt så lite. Det kommer liksom inte fram något för jag blir bara så arg. 

Kvinnor, gamla som unga, svenskar som iranier, ska få kunna känna sig trygga och bestämma över sina egna liv. Ingen ska få säga åt oss vad vi ska eller inte ska göra. 
 
Jag tycker fler borde kolla på den här filmen, hur hemsk den än må vara. För folk måste inse att det är såhär livet är för vissa. Och det behöver vi ändra på. Snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0